Profilaktyka depresji

O ile nie dotknęła nas kliniczna depresja, która bezwzględnie wymaga specjalistycznego leczenia, możemy wiele zrobić w trosce o swój nastrój.

• Dbaj o swoje bliskie relacje. Niewątpliwie człowiek jest istota społeczną. Bliskie, szczere i autentyczne relacje z innymi pozwalają cieszyć się lepszym zdrowiem psychicznym. Tendencja do izolowania się w sytuacji obniżonego nastroju, w trosce, żeby nie być problemem dla innych, pozbawia nas możliwości uzyskania wsparcia i odreagowania napięć poprzez rozmowę. Pamiętajmy, nie jesteśmy samowystarczalni, potrzebujemy wymiany z otoczeniem, by czuć się spełnioną i wartościową osobą.
• Troszcz się o relację ze sobą samym- masz ją jedną do końca życia, więc warto w nią zainwestować. Bądź uważny, na to jak o sobie myślisz. Kontaktowi ze sobą samym sprzyja relaksacja, modlitwa, medytacja. Bardzo pomocne może być pisanie pamiętnika. Jeśli jesteś w nienajlepszej relacji ze sobą, nie lubisz siebie, nie akceptujesz, warto w takiej sytuacji skorzystać z psychoterapii.
• Wysypiaj się. W profilaktyce depresji ogromne znaczenie ma ilość godzin snu, a także miejsce spania. Regularny, odpowiednio długi i ciągły sen ( bez wybudzania się w nocy) umożliwia regenerację układu nerwowego.
• Regularnie ćwicz. Wyniki wielu badań potwierdzają, że osoby regularnie uprawiające aktywność fizyczną cieszą się lepszym nastrojem i mniejszą skłonnością do depresyjności, a także mają lepszą samoocenę. By zrozumieć istotę tego zjawiska wielu badaczy zwraca uwagę na endorfiny – substancje wytwarzane przez organizm podczas wysiłku fizycznego, które działają m. in. przeciwbólowo, uspokajająco i poprawiają nastrój. Ważne korzyści z regularnych ćwiczeń to także redukcja poziomu hormonów stresu. W ciągu dnia spotyka nas wiele różnego rodzaju stresujących sytuacji. Bez możliwości fizycznego odreagowania napięć, niemożliwy jest głęboki odpoczynek i relaks. Wybierz taką aktywność, jaka sprawia Ci przyjemność, najlepiej w towarzystwie jakie lubisz.
• Korzystaj ze wsparcia w rozwiązywaniu problemów. To co często przeszkadza nam w rozwiązywaniu problemów życiowych, zawodowych czy osobistych to panujący kult niezależności i samowystarczalności. Jesteśmy przekonani, ze sami musimy sobie ze wszystkim poradzić. Tymczasem warto rozejrzeć się wokół siebie i skorzystać np. ze wskazówek zawartych w dobrej literaturze psychologicznej, zaleceń trenera rozwoju osobistego czy wsparcia psychologa lub psychoterapeuty

Agnieszka Roguska